Tratamente permise și interzise în sarcină

Igiena orală este esențială în timpul sarcinii, iar vizitele la medicul dentist trebuie să fie programate periodic. Dar, dacă ești însărcinată și ai rămas cu câteva afecțiuni dentare care necesită tratare, asigură-te că procedura folosită nu îți va afecta sarcina. Există, însă, câteva proceduri stomatologice (îngrijire, tratare și estetică dentară) care au un grad ridicat de risc atunci când sunt realizate în timpul sarcinii și care sunt contraindicate pentru că pot afecta fătul și pot duce la complicații.

Tratamente stomatologice cu grad ridicat de risc în sarcină

Radiografiile, anesteziile dentare și procedurile de albire a dinților sunt tratamente ce trebuie evitate pe cât posibil atunci când ești însărcinată.

Radiografiile dentare

1. Radiografiile dentare

Deși nu sunt total interzise, se recomandă prudența în realizarea lor pe timpul sarcinii, deoarece expunerea femeii însărcinate la raze X poate avea efecte negative asupra fătului. Cea mai vulnerabilă perioadă la expunerea cu raze X este primul trimestru de sarcină, atunci când radiografiile sunt total interzise. Cu toate că din al doilea trimestru de sarcină se pot efectua radiografii daca sunt respectate condițiile speciale de protecție, recomandarea generală este de a se evita radiografiile dentare în timpul sarcinii, dacă afecțiunea dentară permite amânarea tratamentului până după naștere.

2. Procedurile cosmetice și albirea dinților

De asemenea, se recomandă evitarea albirii dinților în timpul sarcinii pentru că substanțele folosite în acest tratament stomatologic pot avea efecte nocive asupra fătului. Nu există studii care să ateste faptul că procedurile cosmetice dentare și substanțele folosite în albirea dinților au efecte secundare asupra fătului. De aceea, stomatologii nu își pot da seama dacă aceste proceduri aduc sau nu complicații sarcinii, mai ales că există speculații legate de efectele negative pe care peroxidul de carbamidă, substanță conținută în majoritatea produselor destinate cosmeticii dentare, le are asupra femeilor însărcinate și implicit asupra fătului.

Anesteziile dentare

3. Anesteziile dentare

Cu toate că cele mai multe anestezii dentare sunt locale și acționează doar în zona în care se lucrează și deși nu sunt contraindicate în timpul sarcinii, se recomandă ca tratamentele chirurgicale care necesită anestezie să fie efectuate cu prudență. În schimb, anesteziile dentare totale sunt interzise în timpul sarcinii. Deși există medicamente care sunt permise în timpul sarcinii, substanța folosită în anestezie trebuie să treacă prin placentă într-un procent cât mai mic, tocmai pentru a nu dăuna fătului. Substanțele care trec prin placentă într-un procent mai mare de 10% sunt interzise pe timpul sarcinii, iar anestezicele folosite în stomatologie prezintă acest risc. Tratamentele stomatologice complicate, cele protetice sau chirurgicale, sunt total interzise în timpul celor 9 luni de sarcină. De obicei, în cazul în care există situații urgente, medicii apelează la temporizarea afecțiunilor și la amânarea tratamentului propriu-zis până după naștere.

2019-01-26T17:11:43+00:00

Lasa un comentariu