Ai diabet? Mergi la stomatolog de două ori pe an pentru consult și igienizări

Diabetul, precum și alte boli sistemice, precum afecțiunile cardiovasculare, cancerul, bolile pulmonare au o strânsă legătură cu sănătatea dinților.

Numeroase studii arată că există o legătură strânsă între unele afecțiuni orale și starea generală de sănătate. “Sănătatea orală înseamnă mai mult decât sănătatea cavității bucale, a dinților sau a gingiilor. Gura este o intrare primară în organism, prin urmare, bacteriile din cavitatea bucală pot avea consecințe serioase asupra întregului organism. Acestea migrează spre sânge, provocând infecții și inflamații.” declară dr. Vasile Busuioc, medic stomatolog la Clinica Dr. Melnic.

Mai mult decât atât, dacă suferi de diabet, afecțiuni cardiace sau alte boli sistemice, este indicat un consult stomatologic pentru tratarea problemelor dentare și parodontale care provoacă sau agravează bolile respective.

Care sunt bolile asociate afecțiunilor stomatologice?

Afecțiuni cardiovasculare

Academia Canadiană de Parodontologie arată că pacienții cu parodontoză prezintă un risc de două ori mai mare de a face infarct miocardic și accident vascular decât pacienții cu parodonțiul sănătos.

Pungile parodontale ascund bacterii și toxine, care, dacă nu sunt eliminate, atrag după sine o reacție inflamatorie constantă, iar acesta este un risc major pentru bolile cardiovasculare. Placa bacteriană și tartrul produc gingivita, care este primul stadiu al parodontozei. Din fericire, controalele stomatologice periodice pot ajuta la prevenirea și tratarea din timp a acestor afecțiuni.

Diabetul

Studii recente arată că există o legătură între toxinele produse din pungile parodonatale, care afectează metabolismul glucidelor la nivel celular, precum și răspunsul organismului la insulină și, implicit, nivelul glicemiei.

“Diabetul este una dintre bolile cel mai des asociate sănătății dentare. O persoană care suferă de această boală are un risc crescut de afecțiune gingivală, ca urmare a creșterii nivelului de zahăr din sânge. În același timp, o persoană cu o igienă orală precară este expusă unui risc crescut de dezvoltare a diabetului zaharat, ca urmare a numărului mare de bacterii din gură.”, completează dr. Vasile Busuioc.

Bolile pulmonare

Parodontoza este un factor agravant al afecțiunilor pulmonare, în special la pacienții cu sistem imunitar scăzut și cu afecțiuni cronice pulmonare (bronho-pneumopatie cronică obstructivă). Așadar, parodontoza conduce nu doar la pierderea treptată a dinților, care încep să se miște și cad, dar afectează întregul organism. La fel ca la diabet, bacteriile din cavitatea bucală ajung în sistemul respirator și mai apoi, în sânge.

Afecțiunile gastrice

Durerile provocate de carii netratate, complicațiile cauzate de infecții bucale, precum și masticația deficitară din cauza lipsei dinților pot conduce la tulburări gastrice. Tratarea cariilor, efectuarea unor implanturi dentare, dar și înlocuirea lucrărilor protetice vechi/corecte pot îmbunătăți digestia și asimilarea elementelor nutritive din alimente.

Cancerul

Unul dintre principalii factori de risc ai cancerului oral este fumatul. Acesta produce colorarea dinților, acumulare de tartru, care provoacă gingivita și mai departe, chiar parodontoza. Chiar și alte tipuri de cancer au fost de asemenea legate de apariția gingivitei – de exemplu cancerul de pancreas și cel de rinichi sunt des întâlnite la persoanele cu o sănătate orală deficitară.

Cea mai bună cale de a diminua complicațiile cauzate de bolile sistemice este igiena orală riguroasă: folosirea periuței și pastei de dinți, a aței dentare și a apei de gură. De asemenea, pentru a preveni orice risc, se recomandă consultul stomatologic regulat – de 2-3 ori pe an, dacă nu există probleme evidente.

încheie dr. Vasile Busuioc

2018-12-10T12:58:40+00:00